Just running

Just running

woensdag 9 april 2014

10 april 2014: Waarom....daarom


Het is goed om af en toe na te denken waarom je de dingen doet die je doet.  Waarom loop ik bijvoorbeeld hard? Uiteraard omdat ik het leuk vind en het in mijn beleving gezond is, maar zijn er nog meer redenen?
 
Ik kon vannacht mijn slaap niet vatten en heb over de vraag liggen nadenken.
De chemische reactie in mijn hersenen kwam met de volgende theorie:
De wereld (lees: wereld zelf, Europa, Nederland, woon- en werkomgeving , familie- en vrienden-en kennissenomgeving) om ons heen wordt steeds complexer(ingewikkelder, chaotischer, vreemder, individueler etc.). Ik verbaas en stoor mij regelmatig als ik het 20.00 uur journaal kijk en zie wat er allemaal gebeurd en juist niet gebeurd (van oorlogen, rampen naar voetballers en schilderijen die voor 100 miljoen worden verkocht. Maar ook dichtbij in werk-, familie- en vrienden- en kennissen kring ervaar ik zo nu en dan eenzelfde verbazing en storing.

Een goede maar ook lastige eigenschap van mezelf is dat ik graag wil begrijpen wat er gebeurd en waarom dat gebeurd. Dat is niet altijd mogelijk en dan speelt de genoemde verbazings- en storingsfactor op.
 
“Als je daar veel last van hebt zou je eens moeten praten met een psychiater” hoor ik je denken.

Zo’n erg is het niet maar ben er wel achter dat dát één van de redenen is waarom ik hard loop.
Just me myself and I waarbij ik mijn gedachte kan verzetten, verbazingen en storingen kan relativeren en “mijn computer”(gedachten) kan defragmenteren en opschonen zoals dat in computerjargon heet.

Vanavond mag ik weer. 

2 opmerkingen: